Pages

Fotofobia (silau)

Fotofobia (sensitif terhadap cahaya) ialah suatu gejala dimana mata menjadi sensitif yang melampau terhadap cahaya dan kebencian terhadap cahaya matahari atau tempat terang. Pesakit yang mempunyai masalah fotofobia mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan yang berkaitan dengan mata atau sistem urat saraf.

Orang yang mempunyai luka dipermukaan kornea, ulser(keratitis) kornea, konjunktivitis, warna mata yang cerah, uveitis(radang mata), katarak dan sesiapa yang menderita akibat migraine didapati sering mengalami sensitiviti yang melampau terhadap cahaya dan silau.


Yang lebih penting, fotofobia juga merupakan gejala kepada masalah kesihatan yang lebih serius seperti botulisma, rabies, keracunan raksa atau meningitis. Oleh yang demikian, sesiapa yang mengalami fotofobia secara akut adalah dinasihatkan bertemu doktor secepat mungkin.

Rawatan yang terbaik untuk fotofobia ini adalah merawat punca masalah. Didalam kebanyakan kes, apabila faktor penyebabnya telah dirawat, fotofobia akan hilang. Sewaktu menjalani rawatan, pesakit hendaklah mengelak dari terdedah kepada cahaya matahari dan sebarang cahaya lain yang terang untuk mengurangkan ketidakselesaan. Memakai topi yang lebar dan cermin mata gelap dengan perlindungan ultraungu juga boleh mengurangkan gejala fotofobia.

No comments:

Post a Comment

Artikel Popular